January 18, 2025

Arbetsgivare skyldiga att rapportera föräldraledighet och vab direkt till Skatteverket

Från 1 januari 2025 måste arbetsgivare rapportera föräldraledighet och vab till Skatteverket i arbetsgivardeklarationen

Arbetsgivare har nu en skyldighet att rapportera in uppgifter om arbetstagares frånvaro pga föräldraledighet samt vård av barn, direkt till Skatteverket. Detta sker genom att uppgifterna lämnas i samband med arbetsgivardeklarationen.

Arbetstagare ansöker ju om ersättning för föräldraledighet och vård av sjukt barn hos Försäkringskassan. Skatteverket kommer sedan att lämna över uppgifterna i arbetsgivardeklarationerna om frånvaron till Försäkringskassan. Försäkringskassan kontrollerar och jämför de uppgifter som arbetstagaren lämnat till Försäkringskassan med de uppgifter som arbetsgivaren har lämnat till Skatteverket.

Syftet med lagändringen är att komma åt slarv och fusk med föräldrapenning inklusive vård av sjukt barn. Förut har kontroll skett genom stickprovskontroller. De nya reglerna ska helt enkelt förbättra Försäkringskassans kontrollmöjligheter och förebygga och motverka felaktiga utbetalningar. (Se Prop 2024/25:36 Uppgifter som ska lämnas i samband med arbetsgivardeklaration).

Om du som arbetsgivare vill läsa om denna regeländring samt vilka uppgifter du ska redovisa i en arbetsgivardeklaration, läs mer här.

Är du ett företag i behov av juridisk hjälp?

Vi erbjuder rådgivning, interim, utbildningar och abonnemang. Vid övriga frågor var god kontakta oss med infon nedan.
Är du ett företag som är i behov av juridisk rådgivning?
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.