December 10, 2024

Sjuk under julledighet

Här kan du som arbetsgivare läsa vad som gäller om en arbetstagare blev sjuk under sin julledighet

Exempel: min medarbetare tog ut tre veckos semester över jul och nyår. När han kommer åter 10 januari meddelar han att han var sjuk halva tiden, 15 dgr - och att han vill ta ut sin semester någon annan gång. Vad ska jag som arbetsgivare svara? Kan han få byta sin semester mot sjukdom?

-Nej, inte i efterhand såhär. Om en arbetstagare blir sjuk under sin semester ska medarbetaren meddela dig som arbetsgivare - utan dröjsmål. Utan dröjsmål betyder direkt. Arbetstagaren skulle ha frånvaroanmält sig omedelbart dvs. meddelat att hen var sjuk och att hen ville byta semester mot sjuklön. Om arbetstagaren var sjuk så länge som 15 dagar ska läkarintyg skickas in från dag 8 av sjukdomsperioden, och framåt.

Om din medarbetare hade kontaktat dig som arbetsgivare under semestern och sjukanmält sig då hade arbetstagaren haft rätt att få ut denna semesterledighet vid annat tillfälle. Om du hunnit betala ut semesterlön för dessa dagar, då blir det semesterledighet utan semesterlön (den har han därmed redan fått), men om ni hann meddela lönekontoret som justerade de betalda semesterdagarna då blir det ledighet med semesterbetalning. Notera också att medarbetaren får sjuklön istället dvs. först karensavdrag och sedan sjuklön. Det blir därmed en korrigering på lön.

Om du har fler frågor kring sjukfrånvaro, eller om semester - läs mer om varje ämne under Guider.

Är du ett företag i behov av juridisk hjälp?

Vi erbjuder rådgivning, interim, utbildningar och abonnemang. Vid övriga frågor var god kontakta oss med infon nedan.
Är du ett företag som är i behov av juridisk rådgivning?
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.