April 4, 2024

Visste du som arbetsgivare att det numera finns lagkrav kring vad ett anställningsavtal ska innehålla?

Här kan du som arbetsgivare läsa vad anställningsavtalen måste innehålla sedan 29 juni 2022.

Den 29 juni förra året ändrades lagen om anställningsskydd (LAS) i enlighet med arbetsvillkorsdirektivet. Det betyder att alla anställningsavtal som numera ingås måste innehålla viss information. Här är några exempel på vad som måste framgå:

* arbetsplatsen eller uppgift om att arbetet ska utföras på olika platser

* vilka uppsägningstider som gäller för såväl dig som arbetsgivare som för arbetstagaren

* vad som gäller kring arbetstider och schema samt för övertids-och mertidsarbete och ersättning för detta

Vill du läsa mer vad som gäller när du som arbetsgivare ska anställa, läs här: https://www.hrlegal.se/artiklar/att-inga-ett-anstallningsavtal-som-arbetsgivare

Om du tecknar prenumerationstjänst hos HR Legal får du anställningsavtal samt video och instruktioner för hur du ska fylla i dessa. Du är naturligtvis välkommen att kontakta oss också om du önskar juridisk rådgivning.

Är du ett företag i behov av juridisk hjälp?

Vi erbjuder rådgivning, interim, utbildningar och abonnemang. Vid övriga frågor var god kontakta oss med infon nedan.
Är du ett företag som är i behov av juridisk rådgivning?
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.