October 9, 2024

Turordning

Här kan du som arbetsgivare läsa om hur du upprättar en turordningslista mm

Om du som arbetsgivare behöver omorganisera och säga upp på grund av arbetsbrist, då ska uppsägningarna ske i turordning. Det betyder att uppsägningar ska ske i enlighet med 22§ LAS och huvudregeln: "sist-in-först-ut".

När du har försökt omplacera arbetstagare i enlighet med 7§2st LAS då går du över i reglerna om turordning i 22§ LAS. Rent praktiskt behöver du då upprätta en turordningslista. På HR Legal får vi många frågor om hur en turordningslista ska se ut, bifogat finner ni en mall.

En turordningslista ska upprättas per organisationsnummer, dvs. där arbetstagarna är anställda. Om du har flera driftsenheter upprättar du en turordninigslista per driftsställe.

VD och person i företagsledande ställning omfattas inte av LAS, dessa funktioner ska därmed inte finnas med på turordningslistan. Andra som ej ska vara med på turordningslistan är arbetstagare som är 69 år eller äldre, personer som har en särskild sysselsättning och i vissa fall fackliga förtroendemän.

Högst upp på turordningslistan skriver du den som har varit anställd längst i bolaget, och sist hamnar därmed den arbetstagare som du har anställt sist. Neddragningarna görs sedan genom att man stryker antal funktioner nerifrån listan.

Under rubriken anställningstid skriver du startdatum: år-mån-dag. Om arbetstagare haft flera visstidsanställningar alternativt varit anställda förr och sedan kommit tillbaka till företaget: då ska alla LAS-dagar räknas samman. All anställningstid ska räknas med. Det är anställningstiden som avgör vilken turordning en arbetstagare får i turordningslistan samt hur lång uppsägningstid arbetstagaren har.

3-undantaget

Det finns undantag till regeln om sist-in-först-ut. Alltsedan 1 oktober 2022 kan arbetsgivare behålla tre personer som man anser är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. Detta följer av 22§ 2st LAS. Detta kallas att man undantar tre personer. Formellt sett undantar du dessa personer innan du upprättar turordningslistan. Men i praktiken blir det att man markerar i turordningslistan de personer som man vill ska undantas, dvs. inte tas med vid uppsägningarna. Dessa personer behåller man, de får vara fortsatt anställda i bolaget.

3-undantaget får bara användas inom vissa tidsramar. Om ett bolag har använt det så kallade 3-undantaget då kan man inte använda det igen de nästkommande tre månaderna. Det finns helt enkelt en karantänstid om tre månader.

Tillräckliga kvalifikationer

Om arbetstagare som berörs av omorganisationen har lång anställningstid, då ska dessa arbetstagare erbjudas roller som innehas av personer med kortare anställningstid - under förutsättning att arbetstagarna har tillräckliga kvalifikationer för dessa roller. Tillräckliga kvalifikationer innebär att arbetstagaren i fråga kan lära sig den nya rollen med 3-6 månaders uppsägningstid. Lagen skyddar alltså anställningen som sådan och lagstiftaren menar att arbetsgivare kan behöva tåla att lära upp arbetstagare som ikraft av sin långa anställningstid ska vara kvar i bolaget.  

Det är komplext att sitta med turordningslistor och göra juridiska bedömningar. Om du vill lära dig mer rekommenderar vi vår e-utbildning om uppsägning på grund av arbetsbrist: E-utbildning: Uppsägning på grund av arbetsbrist | 995 kr (hrlegal.se)

Relaterade mallar

Frågor och svar

Artiklar

Liknande guider

Populära artiklar

Visa alla